Amikor ilyen történik a környezetemben, mindig az a szerencsétlen madridi hajléktalan jut eszembe, akit elgázoltak kéregetés közben. Az első, aki meglökte, nem állt meg. A második, aki alá esett, ugyancsak nem állt meg. A harmadik nem látta, min hajt át, csak érezte, de ő sem állt meg. Aztán még vagy öten, hatan nem álltak meg. A pirosra váltó lámpa kénysezrítette ki a forgalomban résztvevőktől, hogy végre megálljanak a 2x3 sávos úton ... és a szerencsétlen maradványait összeszedhessék az útról. Csak arra akarok utalni, hogy a közlekedésben a szokottnál is gyorsabban és hatékonyabban működik a tömegpszichózis, vagy másnéven a "csordaszellem". (Szerencsére az illusztrált helyzet csak egy egyszerű piros lámpán való áthajtás, ahol a lámpa maga már nem is látszik, mert kikerül a látómezőből, amikor már egy ideje sárga, és ami idő alatt nekem nem okoz gondot jelentősebb fékezés nélkül sem megállni. A mögöttem jövőknél vélhetően sokkal rosszab fék, amit csak tetéz az a sok slickes abroncs is. ... Vagy?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://urvezeto.blog.hu/api/trackback/id/tr31938363

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kamela 2010.04.22. 11:56:42

Gyakori téma a piroslámpa, ezért szeretném, ha a másik végletről is lenne szó. Amikor sárga lámpán megyek át 3 dolgot veszek figyelembe:
- mikor váltott sárgára,
- letudok fékezni,
- a mögöttem haladó autó le fog fékezni?
Gyorsan megtanultam, hogy nagy forgalomban nem lehet haladni, ha nem hajtasz át a sárgákon. Aki haladni szeretne, az bizony ne ijedjen meg a váltástól.
A fékezésnél vegyük figyelembe, hogy 70-el közelítünk, vagy 30-al. Meg azt is, hogy az utasok mennyire anyáznak a nagy fékezésnél :).
Az kitalálni, hogy mögöttem mi fog történni, nem mindig egyszerű. Szerintem erre is van mindenkinek egy története egy ismerőséről, miszerint belementek.

Qkac · http://urvezeto.blog.hu 2010.04.22. 21:24:52

@Kamela: Szia! Ebben igazad is van. Valójában sokkal több piros lámpás áthajtást látok, mint ami ide fölkerül. Már csak azért is, mert időnként én is át-át csúszok egye-egy narancssárgán - pontosan az általad említett okok valamelyike miatt. Mindamellett a soraidban valahol ott van a lényeg - és a blog alapvetése is az -, hogy ilyen a morál: "nagy forgalomban nem lehet haladni, ha nem hajtasz át a sárgákon". Próbálom itt azokat az eseteket közzé tenni, amikor - szerintem - a forgalmi helyzet valójában nem indokolja, hogy az illető átmenjen a piroson, erős sárgán. (Mondjuk ez a mostani lehet, hogy nem fér ebbe bele ... itt talán túl szigorú voltam.) Én csak attól tartok, hogy ez a fajta megszokás, a "sárga még nem piros" olyan rutinná válik, amiből pár év alatt a most még a sárgán áthajtó apuka mellett ülő kis suhancok már kifejlesztik az "ez még csak most váltott pirosra" szemléletet. Addigra én vén f... nyugger leszek, aki szeretne békésen közlekedni a kis autójával, és úgy fognak belém szálni, hogy öröm lesz nézni.
Pont ma este láttam egy "érdekes" esetet - még nem néztem vissza, lehet, hogy a kamera nem rögzítette, mert eléggé kiesett a látómezőből. Fordulok balra a Határ útnál, Kispesten, a Spartacus pálya melletti útra, hogy följussak a gyorsforgalmira. Nekem (teli)zöld a lámpa. Nyugodtan fordulok is. Balról látom, hogy egy fehér autó dugja ki az orrát a kereszteződésbe. Nem gyorsan, csak úgy araszolgat. Ha nekem telizöld a balraforduló, az egyóttal azt is jelenti, hogy velem szemben zöldben jönnek, azaz balról csak nem lehet ugyancsak zöld a keresztirányú forgalomnak. Amikor befordulok, visszanézek: és tényleg Olyan piros, mint a parancsolat. A tag meg már "derékig" belóg a kereszteződésbe, majd egy kövér gázzal ki is kanyarodik balra, az Üllői út irányába. O.K. Nem jött semmi. Nem volt balesetveszély, de könyörgöm: két irányból telizölddel mehettek (volna) keresztbe az autók. :-(
süti beállítások módosítása