Qkac 2009.09.12. 20:25

Sztrádaszlalom

És még mindig autópálya. Egy klasszikus szlalom egy fehér furgon előadásában:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://urvezeto.blog.hu/api/trackback/id/tr811377794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tutti 2009.09.16. 00:32:49

Azért a peugeotos a felelős. Nem értem miért nem lehet előzés után alapból menni kifelé jobbra?

gmower (törölt) 2009.09.16. 09:04:22

A furgonos csak kikerült egy akadályt... Mi a francot keres valaki a belső sávban olyan tempóval, hogy még a kihajtón is nagyobb a sebesség? Szóval itt volt egy súlyos szabálysértés: a jobbratartási kötelezettség figyelmen kívül hagyása. Minden további annak következménye...

Qkac · http://urvezeto.blog.hu 2009.09.16. 09:32:40

@tutti, @gmover!
Részben mindkettőtöknek igaza van. Volt erről jó néhány súlyos csörte az utóbbi időben az Autózz! blogon autozz.blog.hu/2009/09/04/nem_vesszuk_komolyan_a_jobbra_tartast#more1359475
éppúgy, mint a Totalcar Belsőségei között.
belsoseg.blog.hu/2009/09/02/oldoklesi_verseny_az_m7_esen
Csak pár dolgot szeretnék a figyelmetekbe ajánlani. Egyrészt a poszt címében szándékoltan használtam a 'szlalom' szót. Az bizony nem csak egy jobbról kikerülésre utal (nem véletlenül több mint fél perces a videó: lásd még a 30", majd a 35" környékét - igaz, akkor már igen távol van -, jól láthatóan szlalomozik).
Másrészt a sztráda ezen szakaszán a megengedett sebesség 100 km/h. A táblát többször ismétlik, így a 13"-nél éppen látható is. Mindenki által jól ismert tény, hogy eleve mindenki cca. 10%-kal gyorsabban halad, mert "az még belefér". Én is. No, az már 110 km/h. A furgon olyan sebességgel érkezik meg (szerintem cca. 130-140 km/h a 100-as tábla hatálya alatt) hátulról és vált sávot - nem mellékesen index nélkül -, hogy a Peugeot számára akkor már veszélyesebb lett volna lehúzódni, mint ott maradni. (A furgon távozása után le is jön a szélsőbe, ahogy az látható is.)
Ismétlem: abban teljesen igazatok van, hogy "Jobbra tarts!", meg hogy "Mit keresett ott?", de azért le is lehet onnan villogni, dudálni, vagy valami. Fenntartom, hogy a furgon megoldása nem csak szabálysértő, hanem veszélyes is volt.

gmower (törölt) 2009.09.16. 13:10:02

@Qkac: "de azért le is lehet onnan villogni, dudálni, vagy valami"

Próbáld meg ezt az M7-esen Fehérvár és Pest között. Nem fog sikerülni, mintha oda lennének szögezve :) Na meg az ilyenre általában inkább csak megsértődnek. Olyan esetben , amikor egyértelműen üres a külső, én általában lelassítok a tempójukra, cirka 10-15 másodpercre beállok mögéjük, jelzek valahogy, majd ha nem segít jön a jobbról előzés.

Én csak az első részét figyeltem, ott a Pug-os oltári béna volt, rég ki kellett volna sorolnia, és miután a furgon megelőzte, hát az a sávváltás igencsak nagypapás volt. A furgonos sebessége egyébként indifferens, el kell engedni. A vége tényleg rosszul látható, de én itt csak annyit látok, hogy külsőben megy, sávot vált az előző sávba, megelőzi a járművet, majd jobbra tart. Aztán rövid időn belül újra ugyanez. Az indexhasználat mellőzését én is utálom, meg kicsit sok a sávváltás, de legalább szépen jobbra tartott végig! :D

Qkac · http://urvezeto.blog.hu 2009.09.16. 14:20:20

@gmower: Nincs nagy vita köztünk. Én inkább lesz@rom, hogy megsértődik, de nem szívesen megyek el mellette jobbról. Persze volt már olyan .. nem tagadom.
Mert: mi van, ha már attól megsértődik, hogy utolértem, és fene nagy sértetségében kicsit jobbra húzza a kormányt, amikor kikerülöm? Vagy akkor kezd el gyorsítani, amikor mellé érek? A külsőben mindkét esetben nagyobb bajban vagyok, mint bent, és mindkettőre volt már példa a praxisomban, úgyhogy csak ovatósan ott a jobbszélen!

gmower (törölt) 2009.09.17. 10:11:49

@Qkac: Valóban nincs :) Sőt igazából teljesen egyetértünk, amit itt csinált a furgonos, az tényleg nem épp a biztonságos fajtája a jobbról előzésnek (ahogy én szoktam, mint korábban írtam, az már közelebb áll hozzá), csak annyi a bajom az egésszel, hogy ilyen szituációnak a jobbratartási kötelezettség miatt elő sem kellene fordulnia.

Amiben viszont azért mégsem értek teljesen egyet, az a jobbról előzésnek az általánosan veszélyessé nyilvánítása. Réges-régen valóban az volt, aminek az egyszerű prózai oka, hogy jobb oldali visszapillantó tükörrel nem rendelkeztek az autók. Nem vagyok biztos benne, de ha jól sejtem még ma sem kötelező tartozék (ha tényleg így van, az vicc egyébként), de a valóságban azért már a legfapadosabb négy vagy kétkerekű motorizált járművön is megtalálható. Innentől viszont szerintem már egyértelmű a dolog, mivel aki sávot kíván váltani, annak kell jól körülnéznie, valamint elsőbbséget adnia a megcélzott sávban lévőnek (mint ahogy városban is), na és persze az indexet megfelelően használni! Szerintem ennek a pályán se kéne másképp lennie.

Na meg a valós tapasztalatok: amikor szabályosan előzök a belső sávban, akkor se vág ki elém kevesebb autós (és bizony már kamionos is előfordult, ami a jóval nagyobb sebességkülönbség és fémtömeg miatt nem kis leizzadást okozott), mint amikor néha ezt jobbról teszem (valójában kétsávoson nagyon ritkán fordul elő velem, az M7 ominózus szakaszán viszont gyakorlatilag a külső sávban teszem meg az egész távot...)

Igazából, ha mindenki jobbra tartana, nem menne senki a másik seggében, sávváltáskor használnák a tükröket, és még csak eszébe sem jutna senkinek a leállósávban akár egy centit is megtenni, gyakorlatilag nem történhetne baleset autópályán. Ja és még az sem árt, ha a sofőr ébren van :)

Qkac · http://urvezeto.blog.hu 2009.09.17. 11:48:36

@gmower: Akkor ebben megegyeztünk! :-)
A jobbról előzés csak azért veszélyes, mert a vezetők nagy többsége egy hihetetlen dolognak tartja, ezért nem számol vele - a tükör ma már valóban nem lehet akadály! Amíg
- a közlekedési szabályok a balsól kerülést bármilyen minőségben is preferálják a jobbról kerüléssel szemben,
- plusz egy "jogsigeneráció" teljes ideje
addig veszélyes is marad - tetszik, nem tetszik, ez van.
A kamionosról jutott eszembe, hogy kár, hogy hátul nins kirakva kamera! Tegnap 80-85-nél levillogot egy cseh kamion a "nulláson" (épp előzésben voltam, de utolért - amikor kimentem előzni, még a tükörben sem volt, úgyhogy jöhetett renesen). Ahogy tudtam lementem. Megelőzött, majd beállt elém 80-ra. Mindezt nem szemétkedésből, hanem tényleg így építette fel a tempóját. Csak az első emelkedőn lehalt 70-re, úgyhogy kielőztem, elmentem mellette és két kocsival előrébb visszaálltam. Mentünk tovább nyugodtan végig az ötösig problémamentesen. Akkor meg mi volt ez az egész villogás, tolás? Nem értem!
...
Más:
Készülnek a tegnapi videók, de nagyon sok lett, mert a legnagyobb csúcsban be kellett mennem a belvárosba, úgyhogy vágnom kell. Hamarosan új posztokkal jelentkezem. Szia:
Qkac

gmower (törölt) 2009.09.17. 12:58:52

@Qkac: Én mindennap a belvároson keresztül megyek keresztül, lehet kameráznom kéne? :) Várom az új posztokat!

Qkac · http://urvezeto.blog.hu 2009.09.17. 19:37:06

@gmower: Mi tart vissza tőle? A helye meglenne ... :-)

ZoRRaW 2009.11.12. 15:41:42

jó zenéket válogatsz a videókhoz :-)

egyébként 13 mp-nél ha megállítjátok, akkor a kék tábla jelzése nem teljesen egyértelmű, legalábbis nekem, aki németországi és környéki precizitáshoz szokott :-) függetlenül most az eseménytől, számomra mondhatja azt ez a kettő tábla, h Budapest Centrum felé egyenesen a belső sávban kell maradnom és ha le akarok térni a Nagybani felé, akkor külsőben, mert X m múlva letér az út. persze, jelen esetben csak annyit jelez, X méter múlva lesz egy kijárat és a második táblasornál már helyesen mutatja a kék tábla, h két sávban lehet Bp felé tartani - de ez az első táblánál nem így volt. viszont most már legalább tudom, ha legközelebb arra járok, akkor mi a szitu - lehet a Peugeot-nak kellene egy sávasszisztens funkcióval rendelkező GPS :-)

Qkac · http://urvezeto.blog.hu 2009.11.12. 19:34:07

@gyuri-lux: Szia! ez a fajta jelzésrend csak akkor tűnik szokatlannak, ha ezt az egyet látod belőle. Itthon az utóbbi időben rendszeresen jártam az M5-ösön, míg a többi sztrádán olyan sokat nem, és megfigyeltem, hoyg ez egy teljesen koherensen alkalmazott rendszer. Az első tábla, ami a kijáratot megemlíti tájékozató jellegű: tarts jobbra, ha le akarsz térni a nagybani felé (fehér tábla-alap = letérés), és maradhatsz a sztrádán a centrum felé, egyenesen (kék alap utal a sztrádán maradásra. Utána a következő már mindíg a sávok száma szerint rendezi el a nyilakat. Az első táblával orientál, a másodikkal tájékozat és ha van harmadik, akkor az már csak megerősít, leterel. Nagyon jól működik ez így, csak meg kell szokni.

Qkac · http://urvezeto.blog.hu 2009.11.12. 19:53:15

@gyuri-lux: Ja! Zenék! Döntően a YouTube érdeme - az általa adott készletből keresgélek, mert azokkal nincs jogvédelmi probléma, és jó a keresője is, mert egyszerre tudok időtartamra és kifejezésre keresni. Így mostanság már igyekszem jó hosszt belőni, és a dal szövege meg - ha sikerül olyat találnom - reflektál legalább egy-két mondat erejéig a videón történtekre is. Tennék én jobbakat is, de a YouTube mindíg visszaugat, hogy ennek ez, annak meg az a jogtulajdonosa, és ezért az audiotrack-et lekapcsolja - aztán megy némán a klip :-(

ZoRRaW 2009.11.13. 10:47:46

@Qkac: Kaláka a Youtube-tól ajánlva? Tök jó :-))

Qkac · http://urvezeto.blog.hu 2009.11.13. 12:12:22

@gyuri-lux: Nem. Az (sajnos) nem! Kalákát én hallgatok elég gyakran az autóban, és ha nem veszem le a hangot a feltöltés előtt bízva a Tube-ban, és nem jön be, mert valamiért éppen nem jó az 'audioswap' szolgáltatás, akkor egy időre bent ragad az eredeti hang. Azért igyekszem az ilyet kigyomlálni, maikor a Tube újra rendbe jön. Van azért, ahol szándékos a Kaláka - pontosabban Gryllus Vilmos. Itt: urvezeto.blog.hu/2009/11/02/oszi_kerekparosok
süti beállítások módosítása